FAQ - ENDODONCJA LECZENIE KANAŁOWE

Zabieg przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym, dlatego pacjent nie powinien odczuwać dolegliwości bólowych. Istnieje możliwość precyzyjnego znieczulenia komputerowego aparatem The Wand, który proces znieczulenia miejscowego czyni również bezbolesnym.

Dzięki ciągle rozwijającej się technologii proces leczenia kanałowego został znacznie usprawniony. Zastosowanie mikroskopu oraz nowej generacji osprzętu endometrycznego zdecydowanie poprawiło precyzję leczenia. Nowoczesne ręczne i maszynowe narzędzia kanałowe oraz usprawnione techniki opracowywania i wypełniania kanałów zdecydowanie przyspieszyły pracę lekarza i poprawiły docelowe efekty leczenia. Często leczenie przeprowadza się już w czasie jednej wizyty.

Główną korzyścią prawidłowo przeprowadzonego leczenia kanałowego jest możliwość zachowania zęba i przywrócenia mu mechanicznej funkcji w jamie ustnej. Prawidłowo udrożnione i poszerzone kanały zęba, które następnie są zdezynfekowane i szczelnie wypełnione, chronią go przed ponownym wnikaniem do nich chorobotwórczych bakterii, powodujących stany zapalne.

Prawidłowo przeprowadzone leczenie kanałowe w wielu przypadkach gwarantuje długotrwałe utrzymanie zęba wraz z jego funkcją. Warunkiem tego jest zachowanie prawidłowej higieny jamy ustnej, dobrej kondycji organizmu oraz regularne wizyty profilaktyczne u stomatologa. By mieć całkowitą pewność uzyskanego efektu leczenia, wymagana jest okresowa kontrola radiologiczna zębów leczonych endodontycznie.

Najczęstsze przyczyny utrudnień lub niepowodzenia leczenia to pozostawione w kanałach zębów złamane narzędzia endodontyczne po uprzednim leczeniu, obliteracja, czyli bardzo słaba drożność kanałów korzeniowych lub wręcz jej brak, do której dochodzi na skutek przewlekłych stanów zapalnych miazgi, czy wreszcie niestandardowa anatomia zęba.

Leczenie kanałowe zęba pod mikroskopem daje lepszy wgląd w pole zabiegowe podczas odnajdywania i udrażniania kanałów korzeniowych oraz ich poszerzania i precyzyjnego wypełniania. Powiększony obraz ułatwia i przyspiesza pracę szczególnie przy niestandardowej anatomii zęba.

Leczenie pod mikroskopem nie różni się znacząco od standardowych technik. Pacjent zawsze pozostaje w pozycji leżącej i jest zaopatrzony koferdamem. Koferdam to gumowa ochrona zabezpieczająca pacjenta przed połykaniem drażniących płynów dezynfekujących kanały korzeniowe. Chroni również kanał korzeniowy przed wtórnym infekowaniem ich śliną. Powiększony obraz uzyskany w optyce mikroskopu poprawia precyzję i przyspiesza pracę endodoncie.

Konieczność powtórnego leczenia endodontycznego może zaistnieć w sytuacji, gdy kanały zęba nie zostały wypełnione do ich anatomicznego wierzchołka lub w trakcie leczenia doszło do złamania i pozostawienia ułamanego narzędzia w świetle kanału korzeniowego. O konieczności powtórnego leczenia endodontycznego może również zadecydować zmiana zapalna przy wierzchołku korzenia, która jest widoczna jedynie na obrazie kontrolnego zdjęcia rtg.

Leczenie kanałowe zęba „martwego” nie różni się szczególnie od leczenia zęba „żywego”. Zabieg jest z reguły bezbolesny, ponieważ ząb pozbawiony jest reakcji bólowej ze strony ukrwionej i unerwionej tkanki – miazgi, znajdującej się w jego komorze i kanałach. Dla poprawy komfortu pacjenta oraz pracy można znieczulić jedynie dziąsło z uwagi na manipulacje przy zakładaniu klamry koferdamu.

Prawidłowo wyleczony endodontycznie ząb z powodzeniem może służyć przez wiele lat życia pacjenta. Poprawa jego funkcji możliwa jest dzięki skutecznej odbudowie protetycznej, poprzez wzmocnienie go wkładami koronowo-korzeniowymi z włókna szklanego i wykonanie korony protetycznej.

W przypadku zabezpieczenia zęba wypełnieniem tymczasowym opatrunkiem nie można spożywać posiłków do momentu związania materiału, czyli około 2 godzin. Po każdym leczeniu posiłek można spożyć dopiero wtedy, gdy całkowicie minie znieczulenie miejscowe.

Współczesne metody lecznicze, nowoczesny sprzęt i procedury wykonywane przez odpowiednio przeszkolonych i doświadczonych lekarzy minimalizują ryzyko powikłań.

Jest wiele czynników utrudniających leczenie kanałowe, jednak nowa, ciągle rozwijająca się technologia, nowoczesny sprzęt i podnoszone kwalifikacje stomatologów minimalizują ryzyko niepowodzeń.

Zawsze warto. Nawet najlepsze rozwiązania protetyczne nie są w stanie zastąpić funkcjonalności własnych naturalnych zębów.